مخاطبان پیدایتان میکنند!
تبلیغات آنلاین
با خدمات تبلیغات آنلاین، به هر قیمتی دیده خواهید شد.
تبلیغات آنلاین یا تبلیغات اینترنتی چیست؟
طبق یکی از تعاریف که توسط دانشگاه پنسیلوانیا ارائه شده، تبلیغات اینترنتی عبارت است از:
«هر فعالیتی که از اینترنت (که ممکن است همراه با کانالهای دیگر تبلیغات باشد) برای ایجاد آگاهی، علاقه یا انجام فعالیتی درباره محصولات و خدمات مشخصی استفاده میکند.»
در تبلیغات آنلاین سعی در انتقال پیامی داریم تا مخاطب درباره محصول یا خدمت ما آگاه شده یا فعالیتی را انجام دهد. تبلیغات آنلاین ممکن است در ترکیب با روشهای دیگر تبلیغات انجام شود.
تاریخچه تبلیغات آنلاین
در تاریخچه تبلیغات اینترنتی بررسی ها نشان میدهد اولین مرورگری که اقدام به تبلیغات اینترنتی کرد، یاهو (yahoo) بوده است. یاهو در آن زمان با دامنه Goto.com فعالیت میکرد. این شرکت در نظر داشت هر کسب و کاری که مبلغ بیشتری برای تبلیغ بدهد، جایگاه بالاتری در بین نتایج جستجو داشته باشد. این امر باعث وارد شدن لطمه به کسب و کار ها میشد و با استقبال از طرف کاربران مواجه نشد. زیرا محتواهایی در رتبههای بالاتر قرار میگرفتند که کیفیت معمولی و یا پایین داشتند و محتواهای با کیفیت با بک لینکهای درست و متن سئو شده دیده نمیشدند.
مزایای تبلیغات آنلاین
تبلیغات آنلاین نسبت به سایر روشها مزایایی دارد که در ادامه به مهمترین آنها خواهیم پرداخت:
قابلیت اندازه گیری نتایج
یکی از انواع تبلیغات سنتی مثل استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی را تصور کنید. پس از اجرای کمپین تبلیغاتی، ممکن است تعدادی از مخاطبان این کمپین به تبلیغات شما علاقمند شده و به هدف تعیین شده شما برسند. اما عده دیگری از افراد، نسبت به این کمپین بیتفاوت یا حتی ناراضی خواهند بود. آیا روشی برای اندازهگیری رضایت مخاطبان خود دارید؟ حتی در صورتی که پاسخ شما به این سوال مثبت باشد، از زمان آغاز کمپین تا دسترسی به نتایج آن، مدت زیادی را بایستی منتظر بمانید. همچنین این نتایج دقت زیادی نخواهند داشت. اما در تبلیغات آنلاین، نتایج به صورت لحظهای و دقیق قابل اندازهگیری هستند.
قابلیت شخصی سازی
با توجه به اینکه نتایج تبلیغات شما به صورت لحظهای قابل مشاهده و اندازهگیری است، امکان شخصیسازی تبلیغات بر اساس نیاز و علاقه مخاطبان خود را خواهید داشت. همچنین از طریق استفاده از شبکههای تبلیغاتی، میتوانید با تکیه بر دادههای منابع اطلاعاتی و مخاطبانی که این شبکهها از قبل جمع آوری و دستهبندی کردهاند، تبلیغات خود را شخصی سازی کنید. به این ترتیب نرخ بازدید، تعامل و بازگشت مخاطبان و در نهایت نرخ موفقیت تبلیغات شما افزایش خواهد یافت.
دریافت مشاوره رایگان.
استراتژی تبلیغات آنلاین
هرساله حدود ۱۰ میلیون نفر از دیوار بزرگ چین دیدن میکنند. اگر تصمیم دارید وبسایت شما هم ترافیکی مانند دیوار چین داشته باشد باید یک استراتژی مناسب برای سایتتان و در نهایت یک استراتژی مناسب برای بازاریابی خود در نظر بگیرید. کسبوکارهای بزرگ چون معمولا با بودجهبندی و محدودیتهای آن کمتر مواجه هستند احتمالا به راحتی میتوانند استراتژی بازاریابی مناسبی را برای خود تعیین کنند و بر مبنای آن هزینه کنند. اما مشاغل کوچک و نوپا باید نحوه تعیین بودجه تبلیغات آنلاین را بررسی کرده و با برنامهریزی در جهت استراتژی، هزینه کنند. چیزی که این نوع از مشاغل احتیاج دارند، یک استراتژی مقرونبهصرفه و کارآمد است.
هدف تبلیغات آنلاین
تبلیغات آنلاین دو هدف اصلی «آگاهی از برند» یا «افزایش فروش» را دنبال میکنند که از طریق برگزاری کمپینها به آنها دست پیدا خواهید کرد.
کمپین تبلیغات هدفمند (پاسخ مستقیم)
به بیان ساده، تبلیغات هدفمند اینترنتی یا (Targeted Advertising) به دستیابی به مخاطب خاص در زمان و مکان مناسب میگویند که این کار تنها با هدف قراردادن مخاطب به کمک پلتفرمهای تبلیغات اینترنتی امکانپذیر است. در این کمپینها، شما مستقیما به سراغ گروهی از مخاطبان خود خواهید رفت که ویژگیهای مدنظر شما را دارند. دادههای مورد نیاز این کمپینها در دستههای مختلف اطلاعات رفتار و جمعیتشناختی، زمان و مکان مخاطبان قرار میگیرد.
کمپین آگاهی از برند
آگاهی ازبرند یا Brand Awareness به زبان ساده یعنی مشتریان هدف شما چقدر نام برند یا لوگوی شما را به یاد دارند و وقتی افراد به عنوان مثال نام شرکت شما را میشنوند یا لوگوی شما را میبینند، به راحتی برند شما را تشخیص میدهند یا نه. قطعا به عنوان یک برند، به شناخته شدن تمایل دارید. اما چگونه باید این آگاهی از برند را در بین مشتریان ایجاد کنید؟ پاسخ بسیار ساده است؛ اجرای کمپین آگاهی از برند!
کمپین تبلیغات ریتارگتینگ
آمارهای جهانی حاکی از آن است که به طور متوسط تنها یک درصد از افرادی که از وبسایت شما بازدید میکنند، در اولین ورود به مشتری شما تبدیل میشوند. در حقیقت ۹۹٪ افرادی که برای اولین بار از سایت شما بازدید میکنند، بدون اینکه عملیات مورد نظر شما را انجام دهند، از سایت خارج شده و شما را از یاد میبرند. با کمپینهای ریتارگتینگ، شما میتوانید تبلیغات خود را تنها به افرادی نشان دهید که از وبسایتتان بازدید کرده و احتمالا به خدمات یا محصولات شما علاقهمند بودهاند.
در تبلیغات ریتارگتینگ محصول، محصولات و کالاهای مشابهی که کاربر دیده و به آنها علاقه نشان داده اما به هر دلیلی آنها را خریداری نکرده و فرآیند خرید را ناتمام رها کرده است، به او نمایش داده میشود. به عنوان مثال کاربری که کفشی را در یک فروشگاه آنلاین دیده است، در یک سایت دیگر در حالیکه مطلبی را میخواند، با جایگاه زیر روبرو میشود؛ همان محصول، قیمت بهروز شده آن، برند فروشگاه آنلاین و دکمهای برای ورود به صفحه محصول و خرید آن.
تبلیغات موتور جستجو – گوگل ادز
یکی از فاکتورهای مهم و الزامی موفقیت در دنیای امروز تجارت، تبلیغات هدفمند است. با توجه به رشد فزاینده استفاده کاربران از اینترنت، یکی از بهترین و موثرترین روشهای تبلیغات درج آگهی در گوگل ادوردز و بازاریابی کلمات کلیدی در موتورهای جستجو است. احتمالا می دانید که محبوبترین و پرطرفدارترین موتور جستجو در جهان، گوگل بوده و هر ایرانی در روز به طور میانگین 5 بار در گوگل جستجو میکند و 40 درصد کلیک کاربران بر روی لینک تبلیغ ظاهر شده در نتایج مرتبط جستجو است. بنابراین استفاده از تبلیغات در گوگل ادوردز (Google Adwords) علاوه بر قرار گرفتن در صفحه اول گوگل، یکی از بهترین و هدفمندترین روشهای تبلیغات است.
نیپاسیستم، مجری کمپینهای تبلیغات آنلاین کسب وکارها.
برنامه ریزی تبلیغات آنلاین
برنامه ریزی نمایش تبلیغات ممکن است به شکل تبلیغات مبتنی بر زمان، تبلیغات مبتنی بر مکان، تبلیغات مبتنی بر دستگاه یا سایر دسته بندیهای انجام شده بر اساس دادههای مشتریان صورت گیرد. برای مثال تبلیغات شما برای کمپین فروش پوشاک پاییزه بانوان چه مشخصاتی بایستی داشته باشد؟ این تبلیغات از نظر زمان در ماههای انتهایی تابستان، از نظر مکانی به افراد ساکن در استانهای تهران و … و از نظر جنسیت مخاطب، به خانمها نمایش داده میشود.
داده های مشتریان
مشکلی که بسیاری از کسبوکارها با آن دست به گریبان هستند، نداشتن ابزاری دقیق برای دسترسی مستقیم به پرسونای خریدارانشان است. دیجیتال مارکترها معمولا به دنبال این هستند که تبلیغات محصول خود را مستقیما به دست افرادی برسانند که به آن محصول یا خدمات نیاز دارند و با تخمین خوبی به خریداران آن محصول خواهند پیوست.
برای مثال اگر شما یک فروشگاه کتوشلوار دارید که فقط محصولات مردانه میفروشد، نیازی ندارید تبلیغات برند شما به خانمها نمایش داده شود. بنابراین نیاز به داده درباره جنسیت و موضوعات مورد جستجو (مد و پوشاک) مخاطبان خود دارید.
تبلیغات همسان
تبلیغات همسان در جایگاههایی همگون با قالب وبسایتهای نمایشدهنده، با عنوانهایی مانند «مطالب پیشنهادی از سراسر وب»، «پیشنهاد روز» و … نمایش داده میشوند. این تبلیغات غالباً بهترین اثربخشی را برای تبلیغات محتوامحور شما دارند. زیرا در وبسایت یا در کنار محتوای مرتبط با تبلیغ مورد نظر شما نشان داده میشود. این تبلیغات از یک عکس یا عنوان و یا یک عکس به همراه عنوان تشکیل شده است. طراحی محتوای همسان هم بسیار ساده بوده و کاربر بعد از کلیک بر روی محتوای شما وارد لینکی که مد نظر شماست، خواهد شد.
شبکه تبلیغات چیست
شبکه تبلیغاتی سرویس دهنده تبلیغاتی تحت وب میباشد. در شبکه تبلیغاتی کاربران به دو دسته تقسیم میشوند. تبلیغ کنندگان و تبلیغ شوندگان. تبلیغ کنندگان تبلیغات خود را در سایتهای تبلیغ کننده اضافه میکنند و سایت تبلیغاتی آن را به نمایش در میآورد. شبکه تبلیغات زیرساختی است که این امکان را فراهم میآورد.
تبلیغات نمایشی چیست؟
پاسخ به این سوال، بسته به اینکه از چه کسی بپرسید یا در کجای جهان باشید، شکل و تعریف متفاوتی خواهد داشت. در واقع، این تعریف به علت تغییرات دنیای دیجیتال در طی زمان، همواره در حال تغییر بوده است. تبلیغات نمایشی یکی از قدیمیترین انواع تبلیغات دیجیتال (تبلیغات آنلاین) است که شکلهای متفاوتی دارد.
تبلیغات بنری
تبلیغات بنری همان تصاویر ثابت یا متحرکی هستند که در سرتاسر وب (به صورت استاتیک) وجود دارند و مخاطب با کلیک روی آنها، به نشانی مورد نظر هدایت میشود. این بنرها در ابعاد و شکلهای مختلف وجود دارند.
برنامهریزی، طراحی و اجرای کمپینهای تبلیغات بنری با بالاترین بازدهی.
تبلیغات Rich Media
به تمامی شکلهای دیگر تبلیغات نمایشی که فراتر از تبلیغات بنری ظاهر شوند یا کار اضافهای انجام دهند، تبلیغات Rich Media گفته میشود. انواع Rich Media Ads:
تبلیغات حین پخش
این نوع تبلیغات، مربوط به تبلیغات در پلتفرمهای اشتراکگذاری ویدیو مانند تبلیغات در یوتیوب یا تبلیغات در آپارات میگردد که خود به سه شکل پیش پخش pre-roll، میان پخش mid-roll یا پس از پخش post-roll تقسیم میشود. و ممکن است شامل یک ویدیو یا تصویر جهت نمایش حین پخش ویدیو هدف باشد.
تبلیغات تعاملی
تبلیغات آنلاین تعاملی، شیوهای از تبلیغات است که در آن مخاطب درگیر تبلیغ میشود. این نوع تبلیغات معمولا به صورت بازیهایی بر روی گوشی مخاطبان نمایش داده میشود. مخاطب با انجام بازی طراحی و ترکیب شده با تبلیغ، در نهایت علاقمند به بازدید از وبسایت شما خواهد شد.
جمع آوری داده
این نوع از تبلیغات نمایشی معمولا به صورت فرمهای دریافت اطلاعات ظاهر میشوند. این فرم ممکن است در قالب چت آنلاین پشتیبانی، پرسشنامه رضایت از خدمات یا فرم اشتراک در خبرنامه ایمیلی ظاهر شود. پس از ورود اطلاعات توسط کاربر، محتوای نهایی از طریق کانال ایجاد شده برای وی ارسال میشود.
تبلیغات درون برنامهای
بیش از ۵۰% کاربران موبایل بیان کردهاند که اولین چیزی که صبح ها پس از بیدار شدن با آن تعامل دارند؛ حتی پیش از آنکه رختخواب را ترک کنند، اپلیکیشنهای موبایل است. بنابراین، تبلیغات درونبرنامهای، یکی از جذابترین و پرمخاطبترین انتخابها در بین انواع تبلیغات نمایشی است.
تبلیغات ویدیویی
نوعی از تبلیغات است که در یک جایگاه مخصوص تبلیغات در وب سایت یا پلتفرم هدف، به صورت کامل یک ویدئو را پخش کرده و ممکن است به صورت Loop مجدداً تکرار شود یا پس از پایان ویدیو کلیدی برای ورود به سایت هدف به مخاطب نمایش دهد.
تبلیغات صوتی
همه ما مصداق این نوع تبلیغات را غالباً در رسانه رادیو یا نمایشگاهها شنیدهایم. اما تبلیغات رادیویی یا نمایشگاهی، مزیتهای تبلیغات آنلاین که ذکر شد را ندارد. تبلیغات صوتی در رسانههای شنیداری آنلاین مانند رادیوهای اینترنتی و پادکستهای آموزشی اینترنتی نیز میتواند منتشر شود.
پوش نوتیفیکیشن
نوعی نسبتاً جدید از تبلیغات آنلاین که در آن میتوانید به طور دائم و شخصیسازیشده با کاربران ارتباط برقرار کنید. مثلاً هنگامی که کاربر به سایت هدف مراجعه کرد، با کسب اجازه از ایشان امکان ارسال محتوای تبلیغاتی روی مرورگر وب دسکتاپ یا موبایل برای او فراهم میشود.
اطلاعات لحظهای
در برخی از کسب و کارها، مخصوصا در حوزه گردشگری، اطلاعات و قیمتهای لحظهای اهمیت خاصی پیدا میکنند. برای مثال، قیمت بلیط هواپیما یا قیمت لحظه آخری تورهای مسافرتی و هتلها و مراکز اقامتی میتواند در قالب یک تبلیغ جذاب، مخاطب مورد نظر شما را به خوبی جذب خود کند.
تبلیغات ایمیلی
تبلیغات ایمیلی، اولین شیوه تبلیغات اینترنتی بود. اما با گذشت زمان و با پیشرفت فناوری، تبلیغات اینترنتی مسیر متفاوتی را طی کرد. امروزه اما، این روش هنوز هم با نتایج مثبتی همراه است. دلیل این امر، همخوانی کامل پرسونا مخاطبان هدف با پرسونا دریافت کنندگان این نوع تبلیغ است.
شرکتهای سرویس دهنده تبلیغات ایمیلی، دستهبندی مخاطبان را بر اساس دادههای مربوط به پرسونای آنها انجام میدهند.
تبلیغات شبکههای اجتماعی
امروزه با توجه به فراگیر شدن اینترنت پرسرعت و اینترنت همراه، استفاده از شبکه های اجتماعی به بخش جداییناپذیر زندگی اکثر مردم تبدیل شده است. با توجه به این امر، بهرهمندی از خدمات متنوع دیجیتال مارکتینگ همچون تبلیغات در شبکه های اجتماعی و خدمات تولید محتوا به یک ضرورت برای برندها تبدیل شده است.
تبلیغات موتورهای جستجو
تبلیغات موتورهای جستجو یکی از انواع بازاریابی موتورهای جستجو است. بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing) که آن را به صورت حروف اختصاری SEM میشناسند، به فرآیند استفاده از موتورهای جستجو و ابزارهای جانبی آنها به منظور کسب رتبه بهتر، افزایش بازدید سایت و به دنبال آن افزایش فروش و سودآوری گفته میشود. تبلیغات در موتورهای جستجو مثل گوگل ادز Google Ads، روش قطعی برای دیده شدن در نتایج جستجو است.
در مورد تبلیغات گوگل ادز (Google Ads) سوالی دارید؟
آنالیز و اندازهگیری نتایج کمپین تبلیغات
با توجه به هدف از تبلیغات، میتوانید موارد زیر را برای اندازهگیری نتایج بررسی کنید:
نرخ نمایش و بازدید: این نرخ میزان نمایش تبلیغ شما در پلتفرمهای هدف را نشان میدهد. نرخ بازدید یا Impression نیز میزان نمایش تبلیغات شما توسط کاربران است. اگر نرخ نمایش و یا بازدید تبلیغ شما پایین است، بایستی سازگاری آن با پلتفرم مدنظر و جذابیات ظاهری تبلیغ را بررسی کنید.
نرخ تبدیل کلیک به نمایش (CTR): در صورتی که این نرخ پایین باشد، لازم است آیتمهای جذابتری بسازید. و نرخ تبدیل کلیک به سشن (STC): برای افزایش این نرخ، لازم است روی وبسایتها و دستگاه نمایشدهنده بهینهسازی انجام دهید.
نرخ تبدیل سشن به هدف (کانورژن یا Conversion): در صورتی که نرخ کانورژن کمپین شما پایین باشد، بایستی تبلیغات مرتبط با محصولتان بسازید. سپس لندینگ پیج مناسبی طراحی و از تبلیغات هدفمند استفاده کرده تا مخاطب هدف خود را جذب کنید.
میزان ماندن در صفحه (Time on Site): این نرخ شباهت زیادی با نرخ ترافیک سایت (تعداد افراد وارد شده به وبسایت از طریق تبلیغ) ارتباط زیادی دارد، اما به معنی مدت زمان باقی ماندن کاربران وارد شده به سایت است. هرچقدر بتوانید کاربران را با سایت خود بیشتر درگیر کنید و تجربه کاربری بهتری ایجاد کنید، احتمالا زمان بیشتری را در سایت شما سپری میکنند. هنگام ساخت محتواهای تبلیغاتی نیز باید کاربران را به لندینگ درستی هدایت کنید که متناسب با عنوان تبلیغاتی شما باشد.
نرخ افزایش جستجو: این نرخ، میزان افزایش در جستجوی برند یا نام کسب و کار شما در موتورهای جستجو را پس از اجرای کمپینهای تبلیغات نمایشی نشان داده و به آن علت اهمیت دارد که به عنوان نتیجه کلیدی ترکیب فعالیتهای کمپین شما در کانالهای متفاوت قابل بررسی است.
نرخ محبوبیت برند: این نرخ از طریق انجام پرسشنامههای رضایتمندی مخاطبان، پس از انجام کمپینهای تبلیغات نمایشی بدست خواهد آمد. این نرخ از آن جهت اهمیت پیدا میکند که شما میتوانید بازخورد تست A/B در کمپینهای خود را میان مخاطبان از طریق آن ارزیابی کنید.
بودجه تبلیغات آنلاین
تعیین بودجه تبلیغات آنلاین با درآمد فروش کسب و کارتان ارتباط مشخصی دارد. هزینه تبلیغات از درآمد فروش شما پرداخت میشود و این موضوع یکی از نکات مهم در تبلیغات آنلاین است. از خودتان بپرسید به چه مقدار پول برای افزایش فروش یک کالا با قیمت مشخص نیاز دارید؟ راه دیگر این است که درصد خالص از کل درآمد فروش را جدا کرده و برای تبلیغات هزینه کنید. برای مثال میخواهید ۵ درصد از درآمد خود را هزینه کنید تا به فروش n تومانی برسید. هنگامی که بودجه تبلیغاتتان را مشخص کردید، باید بدانید که طی ۱۲ ماه آینده چگونه میخواهید آن را خرج کنید.
تبلیغات اینترنتی رایگان
همانطور که گفتیم، برای رونق کسب و کار میتوانید از تبلیغات اینترنتی در گوگل استفاده کنید. این امر تنها با طراحی یک وب سایت با محتوای خوب امکانپذیر است. وب سایتهای زیادی نیز وجود دارند که تبلیغات شما را به صورت رایگان نشان میدهند. یکی از انواع این وب سایتها، لیستینگهای محلی هستند که در این مطلب به صورت کامل آن را توضیح میدهیم.
نرخ ROI بازگشت سرمایه
نرخ بازگشت سرمایه که به Return on Investment نیز شناخته میشود، شاید مهمترین شاخص کلیدی عملکرد و معیاری است که میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی را نشان میدهد. اگر بخواهیم ساده بگوییم ROI چیست، شاید بهترین تعریف برای نرخ بازگشت سرمایه، نسبت سود حاصله به میزان هزینه و سرمایه پرداخت شده باشد. البته سود به دست آمده ممکن است تنها جنبه مالی نداشته باشد و شامل موارد غیرمالی مانند برندسازی شود، ولی به صورت کلی منظور از محاسبه نرخ بازگشت سرمایه، درآمد و سودآوری مالی کسب و کار است.