جدیدترین مطالب بلاگ :::::::::::::::::::::::::::

 CPM در تبلیغات
پیش از هر چیز، بهتر است بگوییم که CPM اگرچه به معنای Cost per mile تعریف‌‌‌ می‌شود، اما بسیاری از...
بازاریابی داده‌ محور چیست؟
بازاریابی داده محور استراتژی استفاد‌ه از اطلاعات مشتری برای بهبود و هدف‌گذاری خرید و ارسال...
تست A/B چگونه کسب و کار شما ارتقا می دهد؟
همه ما در بسیاری از اوقات هنگام تصمیم‌گیری‌های بزرگ دچار سردرگمی شده و یا در دوراهی قرار می‌گیریم...
چگونه تصاویر را از نتایج گوگل حذف کنیم؟
همان‌طور که به‌خوبی آگاه هستید، گوگل یک موتور جستجوی قدرتمند است که حجم بسیاری از کارهای روزانه...
بازاریابی پارتیزانی
بازاریابی پارتیزانی
شکیبا اجتهادی
6 مارس 2022

امروزه تقریبا تمام کسب و کار‌ها تمرکز بسیاری بر بهبود کارایی و اثر بخشی بازاریابی دارند. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها به دنبال استفاده از روش‌های نوینی هستند تا بتوانند رقبای خود را از سر راه بردارند. بازاریابی پارتیزانی یا چریکی یکی از روش‌هایی است که تاثیر بسیار زیادی در بازاریابی شرکت‌ها داشته است. در این مقاله به معرفی بازاریابی پارتیزانی می‌پردازیم و انواع آن را به شما معرفی می‌کنیم.

 

بازاریابی پارتیزانی یا چریکی چیست؟

ب‍‌‍ازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی یک استراتژی تبلیغاتی است که بر تاکتیک‌های نامتداول کم‌هزینه بازاریابی تمرکز می‌کند و باعث حصول حداکثر نتیجه می‌شود.

بازاریابی پارتیزانی که در انگلیسی به نام گوریلا مارکتینگ (Guerrilla Marketing) شناخته می‌شود، یک استراتژی تبلیغاتی نامتعارف است که سعی می‌کند با حداقل هزینه مالی، بیشترین بازخورد را داشته باشد.

اساس بازاریابی چریکی، همان طور که از نام آن پیداست، مشابه تاکتیک جنگ چریکی (یا گوریلا وارفر) است. همان‌گونه که می‌دانید، سربازها در جنگ‌های چریکی یا نامنظم، از حرکات غیرقابل‌پیش‌بینی و غافلگیرکننده برای شکست دشمن استفاده می‌کنند. برای مثال، در مسیر حرکت نیروهای دشمن، کمین می‌نشینند یا در نیمه‌شب، به اردوگاه دشمن شبیخون می‌زنند.

 

مثال موفق از بازاریابی چریکی

در سال‌های گذشته دزدیدن گوشی در رومانیا امری بسیار جدی بود تا حدی که طبق آن چه گفته شد در هر 2 دقیقه یک گوشی موبایل در این کشور دزدیده می‌شد و از این رو شرکت‌هایی وجود داشتند که گوشی را در برابر دزدیده شدن بیمه کنند. با این حال بسیاری از مردم ترجیح می‌دادند این کار را انجام ندهند و آن را لازم نمی‌دانستند. این جا بود که یک شرکت بیمه با تبلیغاتی عجیب توجه زیادی را به خود جلب کرد. آن‌ها کیف قاپ‌هایی را استخدام کردند که نه برای دزدیدن گوشی، بلکه برای عملیات دیگری وارد عمل شوند. آن‌ها در کیف مردم تراکت‌هایی می‌انداختند که روی آن نوشته بود: ” دزدیدن گوشی شما ساده است. تلفن خود را در وودافون بیمه کنید”.

هر چند این، یک تاکنیک غیر متعارف تبلیغاتی بود، اما مطمئناً توانست توجه مخاطبان خود را بدست آورد و شرکت وودافون را شناخته‌تر کند. چرا؟ چون مخاطبان از این روش تبلیغاتی وودافون غافلگیر می‌شدند و احتمال اینکه گوشی خود را بیمه کنند افزایش می‌یافت. به علاوه، به احتمال زیاد این داستان را برای دوستان خود نقل می‌کردند. این اساس بازاریابی چریکی است. استراتژی‌هایی که از مدل‌های سنتی بازاریابی پیروی نمی‌کنند و مخاطبان را به روش‌های غیر عادی‌تر تحت تاثیر قرار می‌دهند.

بازاریابی پارتیزانی

چرا بازاریابی پارتیزانی تا این حد موفق بوده است؟

این شیوه بازاریابی برخلاف روش‌های متداول و خسته‌کننده، با وارد کردن شوک، رازآلود بودن و شاید ایجاد لذت، جلب توجه می‌کند. بنابراین، مخاطب برای مشاهده و درک آن و در بسیاری از اوقات برای تجربه آن وقت می‌گذارد. به همین علت به راحتی از ذهن او پاک نمی‌شود. هزینه کم نیز از دیگر مزایای بازاریابی پارتیزانی است که آن را برای طیف وسیعی از کسب و کارها، قابل استفاده می‌کند. علاوه بر موارد فوق، شاید مهم‌ترین مزیت آن، تکراری نشدن باشد، زیرا ماهیت خلاقیت‌محور بودن آن، همواره تازگی و جدید بودن آن را تضمین می‌کند.

 

انواع بازاریابی پارتیزانی

بازاری‍‌‍ابی چریکی یا همان پارتیزانی همانند هر نوع بازاریابی دیگری انواع مختلفی دارد که عبارتند از:بازریابی پارتیزانی

  • بازاریابی محیطی
  • بازاریابـی مردمی
  • بازاریابی ویروسی
  • بازاریابی حضوری
  • بازاریاب‍‌‍ی پوستری
  • بازاریابی از طریق بسته دستمال کاغذی
  • بازاریاب‍‌‍ی پنهان
  • بازاریابی ساختگی
  • بازاریابی جایگزین
  • بازاریاب‍‌‍ی تجربه‌ای

 

 

تاکتیک‌های بازاریابی پارتیزانی

تکنیک‌های بسیار زیادی برای بازاریابی پارتیزانی وجود دارد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • اقدامات کلامی یا شفاهی
  • دست‌یابی مستقیم به مشتریان از طریق جریانات و اقدامات عادی روزمره
  • نظرسنجی‌های مختلف
  • تبلیغات پیشرو
  • بازاریابی تلفنی از طریق اعضای شرکت
  • نامه‌های شخصی
  • تبلیغات اینترنتی
  • نشست‌ها و جلسات
  • آگهی‌های طبقه‌بندی ش‍‌‍ده

اگرچه در ابتدا این نوع بازاریابی برای کسب و کار‌های کوچک طراحی شده بود، در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای توسط کسب و کار‌ها استفاده می‌شود.

 

سخن آخر

اگر چه بازاریابی چریکی یکی از انواع خلاقانه بازاریابی است که در صورت درست پیش رفتن، به یک تبلیغات بسیار عالی و مناسب برای شرکت‌ها تبدیل می‌شود؛ با این وجود این نوع تبلیغ دارای ریسک بسیار زیادی است و باید مطالعات بسیاری پیش از آن انجام گیرد. اگر تمایل به ریسک‌پذیری ندارید بازاریابی چریکی برای شرکت شما مناسب نیست. از طرف دیگر با کمی خلاقیت می‌توانید با کم‌ترین هزینه یک کمپین تبلیغاتی متمایز داشته باشید.

Rate this post
شکیبا اجتهادی

شکیبا اجتهادی

دانش آموخته مهندسی معماری - کار خود را با تولید محتوا به زبان انگلیسی برای وب سایت های خارجی آغاز کرده و به تازگی وارد عرصه سئو و دیجیتال مارکتینگ شده است.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *