همه ما با روشیهایی از تبلیغات که ذهن ما را با تبلیغات روزانه بمباران میکنند آشنا هستیم. مثلا تلویزیون، رادیو، اینترنت، روزنامه، مجلات، بیلبوردها و… همه از ابزارهای این روش بازاریابی هستند. به ندرت میتوانید صد متر یا ده دقیقه پیش بروید بدون اینکه وارد نوعی تبلیغات شوید که هدف آن جدا کردن شما از پول نقدی است که به سختی به دست آوردهاید. احتمالا تعجب خواهید کرد اگر بدانید علاوه بر همه تبلیغاتی که به وضوح میبینیم و آنها را به عنوان تبلیغات میشناسیم، در معرض یک تکنیک بازاریابی بحث برانگیز به نام بازاریابی مخفی نیز قرار داریم.
بازاریابی مخفیانه که به عنوان بازاریابی مخفی نیز شناخته میشود، یک تکنیک بازاریابی است که در آن یک محصول بدون اینکه مردم متوجه آن شوند برایشان تبلیغ میشود. بسیاری از مردم بازاریابی مخفیانه را فریبنده و غیراخلاقی میدانند و حتی ممکن است علیه شرکتهایی که از این نوع بازاریابی برای فروش محصولات خود استفاده میکنند واکنشهای منفی وجود داشته باشد. زیرا به این دلیل این که مصرفکنندگان این نوع تبلیغات را به خوبی تشخیص نمیدهند، توانایی انصراف از آن را نیز نخواهند داشت.
در حالی که بسیاری از مردم با این نوع بازاریابی مخالف هستند، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بازاریابی مخفیانه یک ابزار بازاریابی بسیار موثر است و کسب و کارهای زیادی وجود دارند که مایل به استفاده از این شانس هستند. کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده نیز دستورالعملهایی را در مورد حدود این نوع بازاریابی مشخص نموده است. اما برخی از سازمانها همچنان به دنبال فضایی برای تبلیغات غیراخلاقی و غیرقانونی هستند.
نمونههایی از بازاریابی مخفیانه
بازاریابی مخفیانه اشکال مختلفی دارد که برخی از آنها برای مصرفکنندگان قابل قبولتر هستند. در ادامه به دو نوع از آنها نگاهی میاندازیم.
جایگذاری محصول
قرار دادن محصول، یا نشان دادن یا ارجاع به یک محصول خاص در فیلم یا تلویزیون، شکل بسیار رایج بازاریابی مخفیانه است. در ادامه به مثالهایی از این نوع بازاریابی میپردازیم.
- یک سازنده کامپیوتر برای استفاده از لپتاپهایش در فیلم مبلغی میپردازد و در سکانسی از فیلم لوگوی این برند به وضوح قابل مشاهده است.
- یک فستفود زنجیرهای به یک شرکت فیلمسازی هزینهای میپردازد تا بازیگران را در حال لذت بردن از غذای مورد نظر نشان دهد یا با نشان دادن لوگوی آن کمک کند که نام آن فستفود دیده شود.
- تولیدکنندگان لباس هزینه میکنند تا بازیگران یا مجریان تلویزیون برند لباسشان را در یک برنامه تلویزیونی مورد استفاده قرار دهند.
- یک سازنده عینک آفتابی به یک شرکت فیلمسازی هزینه میپردازد تا بازیگران اصلی در فیلم عینک خاصی را استفاده کنند.
در مقایسه با سایر اشکال بازاریابی مخفیانه، احتمال کمتری وجود دارد که مصرفکنندگان نسبت به قرار دادن محصول حس منفی داشته باشند. آیا به جایگاه محصول در فیلمها توجه کردهاید؟ به نظر شما این غیراخلاقی است یا بازی جوانمردانهای محسوب میشود؟
ماموران مخفی
برخی از شرکتها از نوع دیگری از بازاریابی مخفیانه به نام عوامل مخفی استفاده میکنند. این بازاریابی از افرادی استفاده میکند که به نظر میرسد فقط به زندگی روزمره خود میپردازند، اما در واقع کارمندان حقوق بگیری هستند که یک تجارت یا محصول را تبلیغ میکنند. اجازه دهید چند نمونه را مرور کنیم.
- این ماموران مخفی ممکن است چهرههایی ورزشی باشند که از یک برند خاص لباس هنگام بیرون رفتن در انظار عمومی استفاده کرده و دستمزد دریافت کنند.
- ممکن است مامورانی حقوق بگیر وجود داشته باشند که به گروههای موجود در فضای مجازی میپیوندند تا بدون اینکه فاش کنند که برای شرکتی کار میکنند با مردم در خصوص محصولات مورد نظر چت کنند. حتی ممکن است این افراد نظراتی جعلی را در فضای مجازی قرار دهند.
- ممکن است بازیگرانی حقوقبگیر نیز وجود داشته باشند که به عنوان افراد عادی ظاهر شده و در حالی که محصولات شرکت را در دستان خود دارند با مردم گفتگو کنند. به عنوان نمونه واقعی میتوان به بازیگرانی که خود را به عنوان توریست نشان میدهند و از غریبهها میخواهند از آنها عکس بگیرند اشاره نمود. هدف از این کار میتواند معرفی یک تلفنهمراه جدید و نشان دادن کیفیت دوربین آن باشد.
- یا مثلا بازیگرانی وجود دارند که با یک فرد غریبه در سطح شهر طرح دوستی میریزند. پس از آن یک تلفن شیک جدید به آنها میدهند تا بتوانند شماره تلفنشان را در آن ذخیره کنند.
- ویدیوهای YouTube ارسال شده توسط افرادی که به نظر میرسد افرادی معمولی هستند در حالی که از یک محصول در زندگی روزمره خود تبلیغ میکنند نیز از این دسته هستند.
0 Comments