در سالهای اخیر برندسازی نقش بسیار مهمی در معرفی کسب و کارهای جدید ایفا کرده است. تبلیغات از طریق شبکههای اجتماعی نیز باعث توسعه کسب و کارهای متعددی شده است. تهیه برندبوک برای کسب و کارها موجب میشود تا شرکتهای تبلیغاتی بتوانند تبلیغات را به سبک اصلی شرکت انجام دهند. اگر این موضوع برای شما نامفهوم است این مثال را در نظر بگیرید.
آیا تا به حال پیش آمده است که با مشاهده یک تبلیغ در استوریهای اینستاگرام یا روشهای مشابه از موضوع تبلیغ خوشتان بیاید و با بازدید از صفحه، با دیدن تناقضهای فراوان پشیمان شوید و از صفحه خارج شوید؟ به نظر شما مشکل از چیست؟
برای اینکه به چنین مشکلی بر نخورید، بهترین راه طراحی یک برندبوک و یا به اصطلاح دفترچه راهنمای برند است که تمام راهنماها و اصولی که در طراحی برند خود نیاز دارید را در آن ثبت کنید. بنابراین هر استودیو یا آژانس تبلیغاتی میتواند در طراحی محتوا تصویری یا ویدیویی برند از این راهنما استفاده کند.
برندبوک چیست؟
برندبوک همان راهبرد برند یا راهنمای سبک است که شامل مجموعه قواعدی است که سازوکار عملکرد برند شما، مؤلفهها و اهداف اصلی آن را توضیح میدهد. برندبوکها بر همه تعاملات و پویشهای بازاریابی و کلیه محصولات یا خدمات تأثیرگذارند. برندبوکها مانند راهبردهای استراتژیک عمل میکنند و تمام وجوه برند شما را پوشش میدهند.
برندبوکها اهداف خاصی را تامین میکنند. این اهداف عبارتند از:
- جایگاه برند را ارتقا میدهند.
- هماهنگی و همجهتی کارمندان را حفظ میکنند.
- برند را با استراتژی کسب و کار هم راستا کرده و جایگاه آن را عمیقتر میکنند.
بخشهای مختلف برندبوک
برندبوک از سه بخش کلی تشکیل میشود.
-
اصول برند یا Brand Principles
در این بخش چگونه دیده شدن برند برای افراد مختلف مشخص میشود. همچنین اهداف و مسیری که در ادامه پیش روی برند است تعیین میشود. این بخش شامل زیر مجموعههای متعددی است که عبارتند از:
معانی و تعاریف واژه برند است.
تاریخچه شکلگیری برند تجاری را بیان میکند.
ماموریت که شامل اهداف و برنامههایی است که برند برای جهان به وجود میآورد.
چشمانداز و جایگاه برند در سالهای آینده نیز در این قسمت بررسی میشود.
اهداف که آنچه که برند در طی فعالیتهای خود محقق خواهد کرد را تعیین میکند.
به بیان محصولات، فعالیتها و خدماتهای قابل ارائه میپردازد.
تارگت یا هدفگذاری برای مخاطبین برند را مشخص میکند.
پیامی که برند طب فعالیتهای خود به مخاطب منتقل میکند.
و در آخر مهمترین بخش که شامل استراتژی راهکارها، فعالیتها و ابزار مناسب برای تحقق اهداف برند میشود.
-
دستورالعملهای بصری یا Visual Guidelines
در این بخش عناصر بصری برند مانند لوگو و … تهیه و طراحی میشود.
این بخش شامل موارد زیر میشود:
لوگو شامل طراحی، اندازهها، بایدها و نبایدهای نشان برند را تعیین میکند.
تایپوگرافی به معنای طراحی فونت اختصاصی و ترکیببندی فونتها و اعداد است.
رنگها را برای رنگ سازمانی و هارمونی رنگ مشخص میکند.
شعار و جملات بیان کننده پیام برند را تعیین میکند.
لوازم طراحی شده شامل طراحی سر برگ، یادداشت، پاکت نامه، صورتحساب، کارت ویزیت، اوراق قرارداد، فایل ارائه و نمودار و… را طراحی میکند.
عناصر بصری مانند تعریف بایدها و نبایدها در بروشور و کاتالوگ و طراحی ابزاری مانند ماگ، پرچم و … ایجاد میشود .
طراحی الگوهای گرافیکی را انجام میدهد.
طراحی دکوراسیون، بنر، بیلبورد و سازههای نمایشگاهی را مشخص میکند.
فعالیت در دنیای مجازی مانند طراحی سایت، شبکههای اجتماعی و … را سازماندهی میکند.
ساخت ویدیو تبلیغاتی و موشن گرافیک هم جز این دسته به حساب میآید.
-
دستورالعملهای ارتباطی Communication Instructions
در این بخش نحوه ارتباط با مخاطبین مشخص خواهد شد. این قسمت شامل سه بخش میشود:
لحن مناسب برای ارتباط با مخاطب و مکاتبات اداری را تعیین میکند.
نحوه نگارش، کپی رایتینگ و علائم اختصاری را رعایت میکند.
نحوه استفاده و ترکیب بندی تصاویر را ارائه میدهد.
چرا به برندبوک نیاز داریم؟
بسیاری از کسب و کارها در آغاز کار خود فکر میکنند که داشتن یک برندبوک الزامی نیست. اما همه برندها برای کسب اطمینان از یکپارچگی عناصر بصری خود به راهنمای سبک نیاز دارند. اگر شما یک طراح گرافیست باشید و برای شرکت خاصی مشغول به فعالیت هستید. قطعا شما تمام عناصر و قواعد را با به خوبی بلد هستید و نیازی به برندبوک نمیبینید. حال فرض کنید، پس از چند سال، طراح دیگری به شرکت اضافه میشود تا بخشی از بار کاری شما را بر دوش بکشد. بنابراین، شما مسئول آموزش کارمند جدید میشوید و باید تمام جزئیات بصری برند را به یاد آورید. اگر برندبوک داشته باشید، بهراحتی آن را در اختیار طراح جدید قرار میدهید. زیرا برندبوک شامل تمام مواردی است که او باید بداند. رنگها، اندازه و جای لوگو، فونتها و… .
برندبوک با ساده و یکپارچهکردن فعالیتهای همه شرکتها به آنها کمک میکند. ایجاد برندبوک، همزمان با کارکردن روی پروژهای خاص، وقتی از شما نمیگیرد، بلکه کاملا برعکس، از اتلاف وقت شما جلوگیری میکند.
نتیجهگیری
اگرچه طبق آنچه گفته شد، برندبوک با هدف توضیح، توصیه و راهنمایی به افراد برای استفاده و بازتولید برند ایجاد میشود. اما این به معنای اجبار برای ثابت ماندن آن در طول زمان و تغییرناپذیری نیست. بدون شک برند شما در طول زمان تکامل مییابد و تغییر میکند. پس برندبوک نیز باید به همین اندازه بازخوانی و بهروزرسانی شود. اگر پس از مطالعه این مقاله، به دنبال طراحی برندبوک خود هستید و نمیدانید چگونه آغاز کنید، تیم نیپاسیستم همراه شما است. شرکت نیپاسیستم با ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ، برندسازی، طراحی سایت و … همواره آماده همکاری با شما خواهد بود.
0 Comments