سئو محلی چیست؟ سئو محلی از مفاهیمی است که تقریبا در حیطه سئوی موتورهای جستجو جدید است. در این نوع سئو موتورهای جستجوی گوگل بر حسب محل جغرافیایی که کاربران در آن قرار دارند نتایج را نمایش میدهند. شاید برای شما سوال باشد که چگونه حیطه جغرافیایی شما توسط موتورهای جستجو تشخیص داده میشود. در پاسخ به این سوال میتوان گفت که لوکیشن شما از طریق IP کامپیوترتان توسط این موتورها قابل تشخیص است. در حقیقت سئوی محلی بر اساس پدیدهای به نام لیستینگ محلی انجام میشود که در ادامه به آن میپردازیم.
سایتی که شما برای کسب و کارتان طراحی میکنید با اعمال سئوی محلی در لیست نتایج مربوط به خودتان که توسط کاربرانی در همان منطقه انجام میگیرد، نشان داده میشود. اخیرا گوگل دقت بیشتری هم در این امر به خرج میدهد. به منظور سئوی محلی اولین کاری که باید انجام داد انتخاب عباراتی با نام یک مکان جغرافیایی مثل یک شهر خاص یا یک منطقه خاص است. پس از آن باید عبارات انتخابی را داخل متون سایتها گنجاند. ناگفته نماند که اگر سایتهای مرتبط با شما لینکی از سایت شما را به اشتراک بگذارند تاثیر بسیار بزرگی بر موفقیت شما در فرآیند سئو خواهد داشت.
جستجوی محلی چیست؟
زمانی که شما در خصوص کسب و کار و یا مکانی در محدودهای خاص به جستجو در دنیای وب میپردازید، در حقیقت جستجوی محلی انجام دادهاید. برای جستجوی محلی باید در عبارتی که سرچ میکنید نام مکان مورد نظر خود را ذکر نمایید بدین صورت حتی اگر IP کامپیوتر شما آدرسی به موتورهای جستجو ندهد، شما میتوانید نتیجه دلخواه خود را پیدا کنید. در صورتی که نامی از یک مکان و یا منطقه معین در عبارت سرچ شده نباشد این جستجو دیگر از نوع جستجو محلی نیست.
تعریف لیستینگهای محلی
لیستینگ یک کسب و کار در حقیقت شامل همه اطلاعات ضروری مربوط به آن در فضای آنلاین است، نام، شماره و آدرس هر کسب و کار ستونهای لیستینگ آن را تشکیل میدهند که پایه و اساس شناخت هر کسب کار محسوب میشوند. البته ویژگیهای دیگری نیز وجود دارند که میتوان به آن اضافه کرد. سایر اطلاعات مثل تصاویر، نظرات و دستهبندیها در دسته متادیتاها قرار میگیرند. برای ساخت لیستینگ میتوان از بیزینس گوگل و فیسبوک استفاده کرد. پس از ساخت و تایید نیز میتوان آن در اکوسیستم به اشتراک گذاشت.
معرفی Google My Business
شاید غیر قابل باور یه نظر برسد اما کسب و کارهای کوچک این امکان را دارند که به صورت رایگان در گوگل تبلیغ داشته باشند. سرویس Google My Business که نام رسمی آن Google Places است این امکان را فراهم کرده است که بیزینس های نوپا بتوانند به صورت رایگان، برند خود را در گوگل تبلیغ نمایند. این سرویس را میتوان جایگزینی برای سرویس تبلیغات کلیکی PPC که رایگان نیست دانست. به این دلیل که گوگل در حال توسعه جستجوی محلی خود، مثل اپلیکیشن نقشه گوگل، است درج تبلیغات رایگان محلی را برای مدیران سایتها تسهیل نموده است.
مسلما درج تبلیغات در یک وبسایت معتبر مثل گوگل، آن هم به صورت رایگان می تواند بسیار مفید و جذاب باشد. این کار نه تنها باعث شناختهشدن کسب و کار شما از طریق جستجوهای اینترنتی میشود، بلکه باعث افزایش ترافیک بازدیدکنندگان و حتی تعداد مشتریان وفادار سایت شما خواهد شد.
معرفی سایتهای ایرانی که بر اساس لیستینگ محلی فعالیت میکنند
- سایت دیوار
دیوار در حقیقت پلتفرمی است که به کاربران این امکان را میدهد که کالای مورد نظر خود را با توجه به مشخصات درج شده در سایت در محدودهمکانی خود خریداری نمایند.
- سایت شیپور
شیپور نیز پس از سایت دیوار شروع به کار کرد و تقریبا همان راه را ادامه داد. اکنون نیز شیپور به رقیبی برای دیوار مبدل شده است.
- سایت نیاز روز
نیاز روز سایتی است که با ساخت پنل کاربری به مشترکین خود اجازه میدهد تا کالا یا خدمات خود را تبلیغ نمایند و البته امکان سرچ محلی را نیز همچون سایتهای دیوار و شیپور فراهم کرده است.
- سایت ایران تجارت
این سایت نیز تقریبا همان کار وبسایت نیاز روز را انجام میدهد و طرفداران خودش را نیز دارد. مشترکان این سایت میتوانند با سرچ هر کالا یا خدمات لیستی از آنها را با توجه به موقعیت مکانی خود دریافت مینماید.
- ایستگاه
سایت ایستگاه هم کالاهایی که توسط فروشندگان در سایت قرار میگیرد را در دستهبندیهای جداگانه به کاربران محلی ارائه مینماید.
- لوکوپوک
سایت لوپوک مانند موارد قبلی به فعالیتهای مشابهی میپردازد. این پلتفرم نیز با ایجاد امکان سرچ محلی فروشندگان را به مشتریان محصول مورد نظرشان وصل مینماید.
کلام آخر در خصوص لیستینگ محلی
سایتهایی که در بالا به آنها اشاره نمودیم همگی مزایای متعددی برای صاحبان فروشگاه اینترنتی و خریداران به ارمغان آوردهاند. در سالهای اخیر طرفداران این گونه سایتها در بین مردم افزایش یافتهاند. زیرا برای اولین بار امکان فروش کالاهایی که دیگر نیازی به آنها نیست فراهم شده است. همچنین وبسایتهایی که از آنها یاد کردیم در خصوص سرچ محلی و سئو محلی نیز به صورت قابل تقدیری عمل کردهاند. میتوان نتیجه گرفت که سئو و لیستینگ محلی عوامل مهمی در میزان فروش هستند.
0 Comments