برخلاف باور عموم، هوش مصنوعی ربطی به رباتها و دنیای رباتیکی که در ذهن همه ما موجود است، ندارد. در حقیقت این پدیده، تکنولوژیای است که قابلیت تفکر دارد. باید خاطر نشان کرد که این نوع تفکر با تفکر ما انسانها متفاوت است اما در تلاش برای تقلید از آن است. اکثر تعریفها در خصوص این تکنولوژی را میتوان به صورتی که در ادامه آمده است دستهبندی کرد:
- مانند انسان فکر میکند
- منطقی فکر میکند
- مثل انسان عمل میکند
- منطقی عمل میکند
دو تعریف اول مربوط به فرآیندهای تفکر و استدلال است، در حالی که دو تعریف دیگر با رفتار سر و کار دارند.
ماهیت هوش مصنوعی در مدیریت چیست؟
هوش مصنوعی تغییرات عظیمی در مدیریت به وجود آورده است بنابراین این موضوع باید مورد توجه مدیران و استراتژیستها نیز قرار بگیرد. در حقیقت این پدیده نوین میتواند بسیاری از مدلهای کسب و کار را بر هم ریخته و مدلهای جدیدی خلق کند. در ادامه به بیان هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.
تاریخچه
تعیین یک زمان دقیق و مشخص به عنوان روز تولد هوش مصنوعی امکان پذیر نیست، اما شاید بتوان آن را به تاریخ ساخت کامپیوترهایی که قابلیت ذخیرهسازی اطلاعات را داشتند مرتبط دانست. اولین فردی که این نوع کامپیوتر را ساخت، Turing بود. این عمل در حقیقت نهادن سنگبنایی برای کامپیوترهای مدرن بود. با ایجاد قابلیت ذخیرهسازی اطلاعات، عملکرد کامپیوترها نیز تغییر کرد و پس از آن این ایده مطرح شد. هدف آن بود که شاید کامپیوترها بتوانند خود به خود عملکردشان را تغییر دهند یا به عبارتی قدرت فکر کردن داشته باشد.
هوش مصنوعی در مدیریت چگونه تعریف میشود؟
هوش مصنوعی به عنوان هضمکننده اعداد و جانشین عملیات دفتری در علم مدیریت شناخته میشود. در برخی سازمانها نظیر بانکها این کاربرد بسیار وسیع است و از میان آنها میتوان به تبدیل عملیات دستی به کامپیوتری اشاره نمود، ناگفته نماند که به دلایلی استفاده از نرمافزارهای کامپیوتری برای کمک به مدیران در امور برنامهریزی، نظارت و تصمیمگیری استراتژیک هنوز به صورت کامل فراگیر نشده است.
کاربردهای مختلف هوش مصنوعی در مدیریت کدام است؟
امروزه شاهد تعدد کاربردهای هوش مصنوعی در بسیاری از سازمانها هستیم. همه چیز از ارتقای سطحکیفی روابط کارمندان تا پیدا کردن الگوهای مناسب برای سامان بخشیدن به دادهها و حتی انجام امور مکرر میتواند تحتتاثیر آن باشد. در ادامه باید گفت که حتی میتوانیم از این اختراع عجیب بشر برای موفقیت در حوزهی فردی و سازمانی بهره جوییم. مثلا میتوانیم از آن برای ارتقای فرهنگ سازمانی و همچنین بالا بردن تواناییهای فردی استفاده کنیم.
کاربرد در بازاریابی و فروش
هوش مصنوعی با بررسی احتمال فروش توسط یک فروشنده خاص و یا یک مشتری خاص به بازاریابان کمک میکند که بهترین نوع برخورد، انرژی لازم و زمان مناسب را محاسبه نموده و به بالا رفتن احتمال فروش کمک میکند. با توجه به آن که انسانها بسیار پیچیده هستند و تفاوتهای فردی زیادی با هم دارند وجود این هوش غیر انسانی میتواند در زمینههای مختلف به خصوص بازاریابی بسیار کمککننده باشد.
کاربرد در حوزه مدیریت مالی
هوش مصنوعی کاربردهای متعددی در امور مربوط به حسابداری و مدیرت مالی دارد. از جمله این کاربردهای آن میتوانیم به مواردی از قبیل قیمتگذاری اوراقبهادار، برآورد قیمتنهایی، پیشبینی میزان اعتبار، تصویب اعتبارات، ارزشیابی و پیشبینی و برآورد آتی اشاره نماییم.
هوش مصنوعی در سازمانهای مجازی
Virtual organization یا همان سازمانهای مجازی محصول هوش مصنوعی هستند. در این نوع سازمانها انعطاف و سرعت عمل سازمانی برای رویارویی با تحولات سریع و غیر قابل پیشبینی محیط کسب و کار آینده، محور اصلی بوده و این ویژگی برای زمانی که شیوههای سنتی پاسخگو نیستند بسیار کاربردی است. هوش مصنوعی تجهیزات، تکنولوژی و ساختار شرکتها را از یک دارایی مادی و سختافزاری به یک دارایی نرمافزاری تبدیل میکند و بدین صورت میتوان به سرعت و انعطاف قابلتوجهی دست یافت.
0 Comments