اگر معنای هدفگذاری SMART برای شما هم جای سوال دارد، باید بگوییم از آنجایی که واژه SMART به معنای هوشمند است، میتوان این نوع هدفگذاری را نیز در زبان فارسی هدفگذاری هوشمندانه نامید. البته تصور نکنید که تعریف آن در همین دو واژه خلاصه میشود. زیرا هر کدام از حروف کلمه SMART بیانگر یک شرط برای هدفگذاری است. در ادامه با ما همراه باشید، تا از رموز این روش هدفگذاری آگاه شوید.
حرفS
این حرف نماینده کلمه Specific، به معنای مقدار مشخص و معین است. هدف، به معنای جایگاهی است که قصد داریم به آن برسیم، بنابراین باید مقصد خود را کاملا معین و مشخص نماییم. باید اشاره کنیم که در هدفگذاری، اعداد کمک زیادی به ما میکنند. به طور مثال باید معین میکنیم که تا یک ماه آینده به 30% سود بیشتر برسیم.
حرف M
نماینده کلمه Measurable، در مفهوم قابلاندازهگیری و محاسبه است. با توجه به آن که استفاده از اعداد میتواند به هدف ما کمک کند تا واضحتر باشد، باید هدف خود را طوری انتخاب کنیم که به راحتی قابلاندازهگیری و ارزیابی باشد.
حرف A
سومین حرف این واژه که نماینده کلمه Achievable است، به معنی قابلدسترسبودن یا دستیافتنی است. بنابراین نباید هدفی را انتخاب کنیم که غیرقابلدسترسی و رویایی باشد.
حرف R
حرف چهارم کلمه SMART، به واژه Relevant به معنی مربوط یا مرتبط باز میگردد. منظور از یک هدف مرتبط، هدفی با معنی است. این قاعده نشان میدهد که اگر موضوعی وجود دارد که از کنترل ما خارج است، نباید به آن توجه کنیم یا برای آن برنامهریزی کنیم.
حرف T
حرف پنجم این واژه نیز نماینده کلمه Time-bound، در مفهوم زماندار یا مدیریت زمانبندی است. این بعد از برنامهریزی هدفمند به شما این امکان را میدهد که در طی مسیر، پیشرفت خود را نسبت به زمان سپریشده بسنجید و متوجه شوید که آیا به افزایش سرعت حرکت برای رسیدن به هدف خود در زمان معینشده نیازمند هستید یا خیر.
بنابراین میتوان گفت که هدفگذاری به روش اسمارت دارای پنج بعد خاص و تعیینکننده است که هر یک از آنها تفسیر و توضیح جداگانهای دارند. به بیانی دیگر هدفگذاری SMART مفهومی در دیجیتال مارکتینگ است که اهمیت آن در شکلدهی استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ نهفته است. معینکردن چشمانداز، ماموریت و سطوح مختلف هدفگذاری قسمتهایی جدا نشدنی از پلنهای دیجیتالی هستند که توسط دیجیتال پلنرها طراحی میشوند. وقتی یک پلن دیجیتال با سیستم برنامهریزی استراتژیک SOSTAC تدوین شود؛ گام دوم این سیستم تنها به هدفگذاری اختصاص داده خواهد شد. این بهدلیل اهمیت تعریف و توسعه اهداف در سطوح مختلف برنامهریزی است. پیش از تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ نیز باید هدفگذاری کرد. چرا که تدوین چشمانداز، ماموریتها و اهداف در شکل استراتژیهای دیجیتال موثر خواهد بود.
چرا باید از اهداف SMART استفاده کرد؟
مثالهایی از هدفگذاری SMART: با استفاده از چارچوب هدفگذاری هوشمندانه، محدودیتها و مراحل کار برای شما معین میشود. در حقیقت با اعمال این روش منابع لازم برای رسیدن به هدف و نقاط عطفی که سبب پیشرفت در این مسیر میشود، مشخص میگردد. هدفگذاری هوشمندانه به شما کمک میکند که با احتمال بیشتر و به طور موثر و کارآمد به نتیجه نهایی مدنظر خود برسید.
در ادامه چند نمونه از چگونگی هدفگذاری SMART برای افراد در شرایط متفاوت را خواهیم آورد:
- محمد علاقهمند است که شغل خود را تغییر دهد. او که قبلا مهندس صنایع بوده، تصمیم دارد مغازه لباسفروشی دایر کند.
- مهسا میخواهد مدیر فروش شود، اما نمیداند که باید از کجا شروع کند.
- تینا میخواهد در یک مرکز رواندرمانی به مددکاری اجتماعی بپردازد، اما تجربه کار در این محیط را ندارد.
مراحل هدف گذاری هوشمندانه:
اول: نوشتن خلاصه اهدف بر روی کاغذ
دوم: دستهبندی هدف
سوم: تعیین ارزش هدف
چهارم: معینکردن مدتزمانی دستیابی به هدف
پنجم: تعهد به زمان تعیینشده
ششم: رفع موانعی که در این راه به وجود میآید
جمعبندی
داشتن اهداف واضح و روشن قسمتی لاینفک از یک استراتژی بازاریابی است که کمک میکند مسیر بهتری برای رسیدن آنها انتخاب شود. همچنین سبب میشود بهجای اتلاف وقت و سرگردانی، توجه بر روی کار درست متمرکز شود. قبل از اینکه هر اقدامی برای بهبود استراتژی بازاریابی انجام شود باید قصد و نیت افراد از رسیدن به یک هدف معین گردد. در حقیقت افراد، به خصوص صاحبین کسب و کار باید از خودشان بپرسند که یک ماه یا یک سال دیگر میخواهند چه چیزهایی بهدست آورده باشند. بدین صورت استراتژی مارکتینگ آنها روی پایهای بنا میشود که با وزیدن هر نسیمی نخواهد لرزید.
در آخر به شما توصیه میکنیم که سعی کنید پس از آنالیز ابتدایی و شناختن جایگاه کسبوکار، اهداف یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه و یکساله خود را معین کنید. در حقیقت باید جایگاهی که در هر بازه زمانی میخواهید به آن برسید را مشخص نموده و با برنامهریزی اصولی و اجرای کامل آن به سمت این اهداف حرکت نمایید.
0 Comments