جدیدترین مطالب بلاگ :::::::::::::::::::::::::::

 CPM در تبلیغات
پیش از هر چیز، بهتر است بگوییم که CPM اگرچه به معنای Cost per mile تعریف‌‌‌ می‌شود، اما بسیاری از...
بازاریابی داده‌ محور چیست؟
بازاریابی داده محور استراتژی استفاد‌ه از اطلاعات مشتری برای بهبود و هدف‌گذاری خرید و ارسال...
تست A/B چگونه کسب و کار شما ارتقا می دهد؟
همه ما در بسیاری از اوقات هنگام تصمیم‌گیری‌های بزرگ دچار سردرگمی شده و یا در دوراهی قرار می‌گیریم...
بازاریابی پارتیزانی
امروزه تقریبا تمام کسب و کار‌ها تمرکز بسیاری بر بهبود کارایی و اثر بخشی بازاریابی دارند. به همین...
بازریابی بازگشتی
Retention Marketing یا بازاریابی بازگشتی چیست؟
نوشین خراسانی
4 مارس 2022

Retention Marketing یا بازاریابی بازگشتی شکلی جدید از بازاریابی است که روز به روز در دنیای تجارت الکترونیک رواج بیشتری پیدا می‌کند. تمرکز این روش بازاریابی، بر روی تبدیل کردن مشتریان جدید به مشتریانی متعهد است که برای خرید دوباره به فروشگاه شما باز خواهند گشت. این تمرکز صرف کسب مشتریان جدید نمی‌شود و در اصل، در جهت کسب سود بیشتر از کسانی که از قبل مشتری یک کسب و کار هستند به کار می‌رود! به طور خلاصه، بازاریابی بازگشتی عبارت است از:

فعالیت‌هایی که یک فروشگاه انجام می‌دهد تا احتمال خرید مجدد مشتریان خود را افزایش دهد، در حقیقت در این نوع بازاریابی بر افزایش سودآوری هر خرید تکراری تمرکز می‌شود.

آیا بازاریابی بازگشتی تنها راه برای بازاریابی فروشگاه‌ها است؟ قطعا نه! برای به دست آوردن مشتریان جدید، همچنان باید از بازاریابی جذبی نیز استفاد‌ه کرد. اما می‌توان با ترغیب مشتریان به خرید بیشتر از راه بازاریابی بازگشتی، بازگشت سرمایه خود را تا حدودی تضمین نمود.

بازاریابی بازگشتی موجب افزایش دفعات خرید (هر چند وقت یک بار خرید یک مشتری معمولی) و نرخ خرید مجدد (احتمال بازگشت خریدار) می‌شود. افزایش این دو معیار به این معنی است که شما ارزش طول عمر مشتری (CLV) را افزایش می‌دهید که منجر به سودآوری بلندمدت خواهد شد.

 

بازاریابی بازگشتی در مقابل بازاریابی جذبی

بازاریابی بازگشتی هرگز به طور کامل جایگزین بازاریابی جذبی نیست. چرا که بازاریابی جذبی بر جذب مشتریان جدید متمرکز است. این دو روش باید در کنار هم استفاده شوند. در مقایسه این دو نوع بازاریابی می‌توان آن‌ها را به دفاع و حمله در مسابقه‌های ورزشی تشبیه کرد. همان‌طور که یک تیم فقط با دفاع یا تنها با استفاده از حمله پیروز نمی‌شود حفظ و ارتقا کسب و کارها بدون استفاده از هر دو نوع بازاریابی گفته شده غیرممکن است.

می‌توان حفظ و نگهداری کسب و کارها را به دفاع و فروش را به منزله حمله دانست، پس باید هر دو را خوب بلد باشید تا واقعاً بر بازی تسلط داشته باشید. میزان استفاده از هر یک از انواع بازاریابی‌های گفت‍‌‍‍‌‍ه شد‌ه برای هر کسب و کار بر اساس آن‌چه به فروش می‌رسد، حاشیه سود، صنعتی که در آن فعال است و مهم‌تر از همه مرحله حیات کسب و کار متفاوت است.

مرحله حیات فروشگاه تأثیرگذارترین فاکتور در ترکیب نگهداری و یا اکتساب است. اگر کسب و کاری نوپا محسوب می‌شود و مشتری ندارد، استفاده از بازاریابی بازگشتی برای آن بی‌فایده خواهد بود، بنابراین باید 100% تلاش و تمرکز صرف فروش و جذب مشتری شود. پس از این مرحله و به دست آوردن مشتری، آن کسب و کار تثبیت شد‌ه و باید بر روی افزایش فروش خود متمرکز شود، در این مرحله بازاریابی بازگشتی همان چیزی است که آن کسب و کار بدان نیازمند خواهد بود.

 

بازاریابی بازگشتی

 

تخصیص بودجه بازاریابی

همان‌طور که کسب و کار‌ها رشد می‌کنند، باید به صورت جدی‌تر بازاریابی بازگشتی را به ترکیب خود اضافه نمایند. چرا که در یک انداز‌ه مشخص، رشد یک کسب و کار با افزودن مشتری بیشتر بسیار دشوارتر از رشد با به دست آوردن تعداد بیشتری مشتری است. یک تحقیق که توسط هاروارد انجام شد‌ه است نشان می‌دهد که افزایش 5 درصدی نگهداری می‌تواند سود را تا 95 درصد افزایش دهد!

 

چرا باید Retention Marketing را شروع کنیم؟

ممکن است برخی از شما از خود بپرسید: “اگر این روش بسیار سودآور است، چرا من اکنون در مورد آن می‌شنوم؟” سوال خوبی است! در جواب آن می‌توان گفت که ما انسان‌ها تنها زمانی تمایل داریم که راه‌حلی را کشف کنیم که با یک نیاز مواجه شویم.

در گذشته SEM و رسانه‌های اجتماعی راه‌های ارزان و موثری برای هدایت ترافیک به سایت‌های تجارت الکترونیک بودند. اما در این روش ممکن است شما کالایی را به شخصی بفروشید و دیگر هرگز با رو به رو نشوید. بازاریابی بازگشتی این مشکل را حل می‌کند و نسبت به تبلیغات سنتی ارزان‌تر و موثرتر است.

 

ابزارهای بازاریابی بازگشتی

  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی: با ترغیب مشتریان به دنبال کردن صفحات اجتماعی یک کسب و کار می‌توان آن‌ها را بیشتر با آن کسب و کار درگیر نمود.
  • صندوق‌های پیام: با استفاده از In-app Message می‌توان مشتریان را به مراجعه نمودن به اپلیکیشن تشویق کرد.
  • بازاریابی محتوا: در این روش با استفاده از محتوای ارزشمندی که در بلاگ منتشر می‌شود می‌توان مشتری را بارها به سایت مورد نظر کشاند.
  • ایمیل مارکتینگ: ارسال ایمیل می‌تواند سبب بازگشت مشتری به سایت مورد نظر شود.
  • ارسال پوش نوتیفیکیشن: با اجازه خود مشتری نوتفیکیشن‌هایی برای وی ارسال می‌شود که او را به بازدید مجدد از سایت ترغیب می‌نماید.
  • باشگاه مشتریان
Rate this post
نوشین خراسانی

نوشین خراسانی

نوشین از اولین افرادی بود که به تیم ما ملحق شد. بعد از دریافت مدرکش در مقطع کارشناسی در رشته روانشناسی و کار در یک آژانس بازاریابی، متوجه علاقه زیادش به دیجیتال مارکتینگ شد. نوشین با تحقیق و یادگیری در زمینه مورد نیاز کسب و کار شما، براتون محتوا تخصصی تولید می‌کنه.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *